Lipiec 17, 2020
Zadbany, czysty i sterylny gabinet stomatologiczny to najlepsze miejsce pracy dentysty
Odkażany gabinet stomatologiczny – podstawa pracy stomatologa
Lipiec 24, 2020

Psucie się zębów

Co niszczy zęby?Jak dbać o zdrowie zębów, czego unikać - pytamy dentystę

Zwykle przypomina się o tym, jak ważna jest dbałość o zęby i prawidłowa higiena jamy ustnej. Dentyści alarmują przed skutkami zaniechania pielęgnacji zębów, ale istnieje również sporo innych złych przyczyn. Co psuje zęby oprócz niewystarczającej higieny czy tak samo znanymi z psucia słodyczami? Zazwyczaj są to niepozorne nawyki, które źle oddziałują na zdrowie zębów.

Na szczycie wszelkich rankingów dotyczących psucia zębów muszą pojawić się papierosy. Jak wiadomo znajdujące się w nich szkodliwe substancje nie tylko szkodzą zębom, ale i ogólnie organizmowi. Są tacy ludzie, którzy mają skłonności do używania zębów jako otwieracza do butelek. Takie postępowanie nie tylko naraża zęby na mikropęknięcia i uszkodzenia, ale również powiększa możliwość ukruszenia. Te same skutki przynosi zgrzytanie i zaciskanie zębów. Spowodowane tym przedwczesne starcie zębów, pozbawia ich naturalnej ochrony. Zęby niszczy również obgryzanie długopisów, ołówków czy paznokci. To z kolei sprzyja mnożeniu się bakterii i powstawaniu próchnicy.

Przyzwyczajenia jedzeniowe także mają wpływ na zdrowie zębów. Podjadanie pomiędzy posiłkami zostawiają po sobie osad na zębach, jakiego znaczna część pacjentów nie usuwa w ciągu zapracowanego dnia. Trzeba też wiedzieć, że niektóre pokarmy i napoje zostawiają przebarwienia lub psują szkliwo poprzez wielką zawartość kwasów.

Prawidłowa higiena pomaga w przeciwdziałaniu niszczeniu zębów, ale trzeba pamiętać, aby robić to właściwie. Za silne szczotkowanie niszczy szkliwo i uraża  dziąsła. Należy więc szczotkować z uwagą.